A Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, kısmi veya tamamen uzaktan çalışmaya geçen iş yerleri ve çalışanlar için 10 Mart 2021’de yeni bir düzenleme yayımladı. Yönetmeliğe göre mevcuttaki iş sözleşmeleri, çalışan ve işverenin anlaşması durumunda uzaktan çalışma sözleşmesine dönüştürülebilecek. Yeni yönetmeliğin özetine dair tüm detaylar İyi İş Yeri Rehberi’nde.

Son yıllarda yavaş yavaş yaygınlaşmaya başlayan uzaktan çalışma modeli pandeminin de etkisiyle jet hızıyla hayatımıza girdi. Bugün geldiğimiz noktada iş hayat dengesini tutturmaya çalışan çalışanlardan, işin yürütümünün nasıl olacağı ile ilgili kafasında soru işareti bulunan işverenlere pek çok taraf etkilendi. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından hazırlanan “Uzaktan Çalışma Yönetmeliği”ne dair merak ettiğiniz her şey burada.

Uzaktan Çalışmanın Tanımı ve Kapsam Dışı Sektörler

Uzaktan çalışan iş görme eyleminin tamamını ya da bir kısmını uzaktan çalışarak yerine getiren kişi olarak görülüyor.

Kapsam Dışı Sektörler

Eğer tehlikeli kimyasal madde ve radyoaktif maddelerle çalışma yapıyorsanız veya biyolojik etkenlere maruz kalma riski bulunan çalışmalarınız varsa, uzaktan iş sözleşmesi ilişkisi kuramıyorsunuz.

Kamu kurum ve kuruluşlarınca hizmet alımıyla gördürülen işler ile millî güvenlik açısından stratejik önemi bulunan hizmetler için uzaktan çalışma yapılıp yapılamayacağı da hizmetten sorumlu olan kamu kurumu tarafından belirleniyor.

Uzaktan İş Sözleşmesi Nasıl Yapılmalı?

Uzaktan Çalışma Sözleşmesi yazılı olarak kapılarak tarafların imzası altına alınmak zorunda. Sözleşmede; işin tanımı, yapılma şekli, işin süresi ve yeri, ücret ve ücretin ödenmesine ilişkin hususlar belirtilecek.

Sözleşme yine işveren tarafından sağlanan iş araçları, ekipman ve bunların korunmasına ilişkin yükümlülükleri içerecek şekilde düzenlenecek. İşverenin işçiyle iletişim kurması ile genel ve özel çalışma şartları da sözleşmede yer alması gereken bir diğer önemli husus.

Çalışma alanı

Çalışma alanının yeniden düzenlenmesine ihtiyaç varsa maliyetlerin karşılanması konusunda işveren ile çalışan birlikte belirleyerek kayıt altına alacak. Alan düzenlemesi uzaktan çalışma sözleşmesi başlamadan önce tamamlanacak.

Mal ve hizmet üretimi için gerekli malzeme ve iş araçları işveren tarafından sağlanırken bu malzemelerin bakım ve onarım koşulları yine işveren tarafından uzaktan çalışana bildirilecek.

İş Sağlığı ve Güvenliği Nasıl Sağlanacak?

İşveren, uzaktan çalışanın yaptığı işin niteliğini dikkate alarak iş sağlığı ve güvenliği önlemleri hususunda çalışanı bilgilendirmekle, gerekli eğitimi vermekle, sağlık gözetimini sağlamakla ve sağladığı ekipmanla ilgili gerekli iş güvenliği tedbirlerini almaya devam edecek. Mevcut iş yeri, üretim ve ofis alanlarının sağlıklı ve güvenli olması konuları gündemine uzaktan çalışma ile birlikte ev alanlarının sağlıklı ve güvenli ortamlara dönüştürülmesi de ekleniyor.

Mevcut Sözleşmeler

Tam ve kısmi zamanlı, belirli ve belirsiz süreli tüm sözleşmeler uzaktan çalışma sözleşmesine dönüşebilecek. Bunun için önce çalışan yazılı talepte bulunacak, bunun üzerine işverenin durumu değerlendirip (işin ve çalışanın niteliği gereği uzaktan çalışmaya uygun olup olmaması) 30 gün içinde çalışana yazılı olarak yanıt verecek.

Bununla birlikte uzaktan çalışmanın zorlayıcı nedenlerle* işyerinin tamamında veya bir kısmında uygulanması halinde uzaktan çalışmaya geçiş için çalışanın talebi veya onayı aranmayacak.

Bunun için zorlayıcı sebep mutlaka Kısa Çalışma ve Kısa Çalışma Ödeneği Hakkında Yönetmelik’te belirtildiği gibi;


*Zorlayıcı Neden: İşverenin kendi sevk ve idaresinden kaynaklanmayan, önceden kestirilemeyen, bunun sonucu olarak bertaraf edilmesine imkân bulunmayan, geçici olarak çalışma süresinin azaltılması veya faaliyetin tamamen veya kısmen durdurulması ile sonuçlanan dışsal etkilerden kaynaklanan dönemsel durumları ya da deprem, yangın, su baskını, heyelan, salgın hastalık, seferberlik gibi durumlar.

Subscribe
Bildir
guest
0 Yorum
Inline Feedbacks
View all comments